The National Recovery and Resilience Plan (PNRR) is set in a regulatory system that implies the involvement of various legislative actors; despite this, the governance outlined by the decrees (77/2021 and 13/2023) is strongly centralised in favour of the Executive, identified as the main protagonist. With this contribution we intend to analyse the methods of involvement of the territorial authorities in the management and implementation of the Plan, considering the numerous ‘centralist’ elements that characterise it, verifying its compatibility with a constitutional system that sees in the principle of loyal cooperation the founding cornerstone of relations between the centre and the territories.
Il Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR) si colloca in un sistema normativo che implica il coinvolgimento di diversi attori legislativi; nonostante ciò la governance delineata dai decreti (77/2021 e 13/2023) viene ad essere fortemente centralizzata a favore dell’Esecutivo, individuato quale protagonista principale. Con il presente contributo si intende analizzare le modalità di coinvolgimento degli Enti territoriali nella gestione ed attuazione del Piano considerando i numerosi elementi “centralisti” che lo caratterizzano, verificandone la compatibilità con un sistema costituzionale che vede nel principio di leale collaborazione il cardine fondativo dei rapporti tra centro e territori.