This paper analyses Italy’s digital transition, with particular attention to the aree interne, questioning its capacity to realise the constitutional principles of substantive equality and territorial cohesion. While acknowledging the importance of the PNRR and the PNBUL, the argument is that digital transformation requires a stronger constitutional foundation and effective coordination across levels of government. The digital divide, particularly in the healthcare sector, emerges as a form of structural inequality in tension with Articles 3, 5, 32, and 119 of the Constitution. The paper concludes by proposing the recognition of digital inclusion as an emerging constitutional right.
Il contributo analizza la transizione digitale italiana, con attenzione alle aree interne, interrogandosi sulla sua capacità di attuare i principi di uguaglianza sostanziale e coesione territoriale. Pur riconoscendo il rilievo del PNRR e del PNBUL, si evidenzia come la trasformazione digitale richieda un solido ancoraggio costituzionale e un coordinamento effettivo tra livelli di governo. Il divario digitale, specie in ambito sanitario, emerge come forma di disuguaglianza strutturale in contrasto con gli artt. 3, 5, 32 e 119 Cost.; da qui, la proposta finale di riconoscere l’inclusione digitale quale diritto costituzionale emergente.